Powietrze otacza wszystko wokół nas, jest niewidoczne, ale bez niego nie moglibyśmy oddychać i żyć. Spróbujcie zatkać nos, zamknąć buzie i sprawdzić jak długo możecie tak wytrzymać. Gotowi? Brawo za próby. Widzicie sami, bez powietrza nie możemy oddychać. A teraz weźcie głęboki wdech i sprawdźcie czy powietrze ma zapach. Nic nie poczuliście? To dlatego, ze powietrze nie ma zapachu, za to w powietrzu mogą rozchodzić się inne zapachy np. kwiatów, czy gotującego się obiadu.

A teraz przechodzimy do wykonywania doświadczeń. Przygotujcie plastikową pustą butelkę, miskę z wodą, słomkę oraz balon

Doświadczenie 1. „Co znajduje się w „pustej” butelce?”

-„Pustą” butelkę zanurzamy w misce z wodą. Z otworu szyjki wylatują „bąbelki”. Butelka napełnia się wodą.
- Zakręconą butelkę umieszczamy na wodzie. Obserwujemy czy pływa czy tonie.

Wniosek: bąbelki to pęcherzyki powietrza, które wylatują z butelki, pusta butelka unosi się na wodzie dzięki powietrzu wewnątrz butelki.

Doświadczenie 2. „Czy powietrze można zobaczyć?”

Umieszczamy słomkę we wodzie i dmuchamy przez nią- z wody wydobywają się bąbelki.

Wniosek:
Czym są te bąbelki?
Bąbelki to pęcherzyki powietrza, które wylatują ze słomki.

Doświadczenie 3. „Czy powietrze można złapać?”
Dziecko lub rodzic nadmuchuje balon, obserwujemy, że balon zrobił się coraz większy.

Wniosek: Powietrze można złapać i zamknąć w balonie. Powietrze rozciąga ścianki balonu, dzięki czemu jest on coraz większy. Powietrze rozszerza się w balonie.

Doświadczenie 4.„Pędzący balon”
Nadmuchujemy balon, mocno zaciskając ustnik, po czym puszczamy.


Wniosek: powietrze można zamknąć w balonie (rozciąga ścianki balonu). Puszczony balon będzie latał po pokoju jak szalony, dopóki nie wyleci z niego powietrze. Siła, z jaką lata balon zależy od ilości i prędkości wypuszczanego powietrza.

Na koniec zapraszam do zabawy ruchowej "Ptaszki fruwają". Naśladujcie ruchy dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

Miłego dnia

Pani Basia