Witam Niedźwiadki.

1. Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.

2. Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych: Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących. Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.

Teraz sięgamy do teczki i wyciągamy- karta H, karta I- wycinamy kartoniki z kwiatkami.

 

Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione?

− Jak można je rozdzielić? (Dzieci podają różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów).

− Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej – małych kwiatów.

 

Drodzy rodzice w załączniku znajduje się zdjęcie, według którego bym prosiła o przygotowanie kartoników z takimi obrazkami, za pomocą których będziecie państwo kodować wraz z dziećmi cechy kwiatów przedstawionych na kartkach: wielkość- ludziki, kolory- plamy(różowy, żółty, czerwony), kształt- tulipan, róża, pierwiosnek.

 

- Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? (Np. małą sylwetą człowieka).

- Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? (Np. większą sylwetą człowieka).

Zsuwamy karty i pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (małe lub duże), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

− Rozłóżcie karty według kolorów. − Jak zaznaczycie na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (Np. plamami w danym kolorze).

Zsuwamy karty i pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czerwone plamy), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

− Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów. − Jak zaznaczylibyście na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie? (Rysunkiem tulipana, róży, pierwiosnka).

 

Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie.

Pokazujemy dzieciom jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana.

Następnie wybieramy karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży). Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.

Bawcie się w kodowanie tak długo aż dzieci się znudzą.

 

3. A teraz zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?

Potrzebne będą: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły lub chusteczki higienicznej zawieszone na nitce.

Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.

• Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.

• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.

• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.

• Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem. N. wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.

4. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 74.

5. Na sam koniec trochę ruchu się przydaJ

https://www.youtube.com/watch?v=GHCqRsrQwNU

 

Życzę miłego dnia kochani.

Pani AniaJ



Załączniki: