Głoska f jest głoską wargowo-zębową, powstaje przez zbliżenie górnych zębów do dolnej wargi i wypuszczenie powietrza przez powstałą w ten sposób szczelinę.
 Zwracamy uwagę, aby przy wymawianiu głoski f nie wybrzmiewała dodatkowo głoska y. Dzieci powtarzają za rodzicem głoskę f, kontrolując w lusterku pracę języka.

Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej Ptasie trele.
Czytamy  wiersz i pytamy dzieci: Czym zajmowały się ptaki? Powtarzamy jeszcze raz wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

page143image51605504 page143image51606656

Znów nastała wiosna! Ptaki nadlatują.
A co będą robić? Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!

Na drzewach wysoko albo w trawie – nisko. Tak by do swych piskląt zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!

Gdy skończą budować, jajeczka w nich złożą. By było im ciepło,
na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek
te trele pamięta!

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!

Improwizacja ruchowa do wiersza.
Rodzic recytuje wiersz, a dziecko pokazują ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek. Powtarza sylaby, dbając o prawidłowe artykułowanie głosek.

  • Ćwiczenie słuchu fonematycznego do głoski f.
    Rodzic podaje przykłady słów, a dziecko ma za zadanie klasnąć, gdy usłyszy słowo z głoską f na początku. Przykładowe słowa: autobus, foka, kompot, farby, figury, pędzel, woda, flaga itp.

  • Coś do posłuchania https://www.dzieckiembadz.pl/2019/07/top-15-piosenek-do-pokazywania.html? ( piosenki do pokazywania ) . Wesołej zabawy.